Information om elbilar och laddning
Viktigt, läs detta innan du installerar en laddare
Vi står inför mycket stora förändringar i Samfällighetsföreningen Femtioöringen.
Enligt beslut på årsmötet skall en utredning göras med målsättningen att alla parkeringsplatser skall ligga i anslutning till bostaden. Handikappade och rörelsehindrade skall ha större möjlighet att kunna förflytta sig mellan hus och bil och fler kommer att skaffa en laddningsbar bil vilket innebär att fler vill ha möjlighet att ladda bilen hemifrån och då måste p-platsen vara nära hemmet. Denna utveckling måste vi ta höjd för men det kan innebära stora kostnader för Samfälligheten.
Vi utreder om det är möjligt att elrör grävs ned i marken så att alla husägare ges möjlighet att få en elkabel till sin parkeringsplats eller sitt garage. Detta anses som Samfällighetsföreningens ansvar men kommer att bli väldigt dyrt. Det ankommer sedan på den enskilde att ordna med installa-tion av el till sin parkeringsplats. Det finns 10 grupper av hus. Inkommande el är 230V och 50 Amp som alla i husgruppen skall dela på.
Ta kontakt med dina grannar som bor i samma husgrupp innan du installerar en laddstation. Alla husen har i dag säkrat upp till 16 Amp.
Att snabbladda sin elbil kommer inte att vara möjligt
med den el vi har i dag. Max 10 Amp kan användas för laddning vilket innebär att du kan ta ut max 2 kw när du laddar bilen. (Går att ställa in) Se exempel nedan.
Styrelsen kommer att ta in offerter och beräkna hur stora kostnaderna kommer att bli. Innan grävarbeten påbörjas kommer alla berörda att bli underrättade. Kablar för installation av fiber finns i dag vid alla brevlådor.
En viktig del är att vägguttaget som används måste vara av godkänd typ.
De vägguttag som vi har i dag duger inte längre. De är inte dimensionerade för den belastning som fordras, risken för brand är stor.
Endast laddbox installerad av Elföretag får användas!
Kontakta därför en behörig elinstallatör för att göra en korrekt installation.
Ladda bilen kan ge din organisation bidrag för kostnader som arbete, material, grävning, installation och liknande. Bidraget täcker upp till 50 procent av kostnaderna, men med ett maxbelopp 15 000 kr per laddpunkt. Kontakta Naturvårdsverket.
Det finns fyra typer av laddbara bilar:
Mildhybridbil;
En mildhybrid drivs primärt med en förbränningsmotor med hjälp från en liten elmotor. Elmotorn är så pass liten i en mildhybrid att den inte klarar att driva bilen på enbart el, utan hjälper istället till att strömförsörja vissa delar av tekniken, och på sätt minska bränsleförbrukningen en aning, ofta bara några procent.
Elhybrid;
En elhybrid drivs av en elektrisk motor och en förbränningsmotor (bensin eller diesel) tillsammans. Kortare sträckor klarar elhybriden av att köra på enbart el. Oavsett väg och hastighet växlar bilen automatiskt och sömlöst mellan ren el och förbränningsmotorn, och hjälper därmed till att bli mer bränsleeffektiv. En elhybrid är aldrig beroende av att kopplas in med sladd eftersom batteriet laddas automatiskt av bilens rörelseenergi. 15 miljoner människor har redan valt någon av Toyotas elhybrider.
Laddhybrid; (Kallas äv en Pluginhybrid)
En laddhybrid fungerar i praktiken som en elhybrid, men är oftast dyrare och har ett större batteri och en förbränningsmotor som arbetar tillsammans. Förutom det större och tyngre batteriet som kräver mer resurser att tillverka, är den största skillnaden att du kan ladda batteriet med sladd, och köra 5-8 mil på 100% el.
Elbil/Batteribil; Bensinmotor saknas och endast en elmotor driver bilen. Körning på enbart el är begränsad till 40 - 60 mil beroende på bilfabrikat. Därefter måste bilen laddas på en laddstation.
Elbil och laddhybrid kräver laddning via elnätet. För den som har eget garage kan en laddstation installeras. För övriga måste laddningen ordnas på egen bekostnad. Diskussioner pågår om att anpassa elnätet för alla boende så att laddning individuellt blir möjlig i vår förening. En egen servis på 25 Amp kostar c:a 40.000 kr
Bonus malus, skatt eller bonus på nya bilar
Bonus malus-systemet innebar att bilar med låga koldioxidutsläpp fick bonus i form av en återbetalning och bilar med höga utsläpp fick förhöjd skatt. Sedan 9 november 2022 får man inte längre miljöbonus när man köper en elbil, laddhybrid eller vätgasbil. Malusskatten finns dock fortfarande kvar. Den innebär att bilar med höga koldioxidutsläpp bestraffas med en förhöjd fordonsskatt, det vill säga ”malus”, under de tre första åren. Här förklarar vi hur det fungerar och vad det innebär för dig.
Sätta upp en egen laddstation
Kontakta Nätkraft Borås
https://natkraftboras.se/elnat/elanslutning/satta-upp-laddstation/
Det räcker med den ström vi har, 16 Amp och 230 V.
Denna strömkälla räcker till att ladda en hybrid eller elbil. Du kommer inte att kunna snabb-ladda elbil, då blir belastningen på elnätet för stor. Räkna med laddningstid på flera timmar.
Informera grannarna, du är en av dem i din husgrupp som delar på inkommande elkabel - max 50 Ampere
Installationskostnaden inkl laddaren kostar c:a 10 -15000 kr. Du får bidrag från Naturvårds-verket med halva arbets- och material-kostnaden.
Exempel på belastning av säkringarna